News

Mild, moderate, severe, dyslexic are just general terms, like cold, cool, warm, hot... Or there is significant difference between them! February 26, 2018 15:45


Many of us are very curious to understand the difference between a mild and moderate dyslexic, because we have been told from a screening test now that there is 90-95% chance that if the child is dyslexic and it would be either mild or moderate depending from a full assessment. For how much worse is a moderate dyslexic than a mild dyslexic and where do the specialist cut the boundary between the two? or even between moderate and severe. 

Mild, moderate or severe dyslexia just means the level of severity of the difficulties you may have. There is no hard and set rules as to cut of points because there are different issues that need to be taken into consideration. As Geodon says its like the difference of luke warm, warm, hot and very hot. There is also the difference in intelligence. You can have a person with low intelligence and mild dyslexia and high intelligence and severe dyslexia and a whole range of variations in between those . I personally have taught gifted children with severe dyslexia. A large number of dyslexic children have gone on to University.

Although there is a great focus on reading most dyslexics have greater difficulty mastering spellings. The two require different skills. Everyone is different and have different strengths and weaknesses so each dyslexic will have different levels and types of difficulties within the umbrella of dyslexia. I have many dyslexic pupils whose reading accuracy and comprehension is on par with their ability but continue to experience other difficulties. What school are looking to achieve is that the pupil has a functioning level of literacy that means they can read at a level that allows them to access the curriculum.

Some dyslexics develop very good coping strategies and they don't experience major difficulties through school but may do so as they start working or at UNi /college as the level of literacy requirements gets higher.

The good news is that the main difference between mild and severe dyslexia is that putting a lot of effort in usually leads to noticeable results and improvements in performance. 

He can read okay. He just can’t spell. That’s not dyslexia, is it?

Fact:

A child with severe dyslexia will struggle with reading from the very first day.

But intelligent children with mild-to-moderate dyslexia can fool you during the first few years in school. They can read. You just don’t know HOW they are reading. But their unusual reading strategies will force them into a brick wall by third to fourth grade.

Their awful spelling, however, is obvious very early. If they spend hours each night working on a spelling list, they may be able to pass the test. But they won’t be able to spell those very same words when they’re writing sentences or compositions.

Poor spelling is highly related to poor reading, and poor spelling shows up first. But it may take until third to fourth grade for the reading struggles to become equally obvious.

Reading and spelling are closely related skills. (source :bartonreading.com)

--->What dyslexia is called depends upon the type of specialist who did the testing, and their knowledge of dyslexia.

Dyslexia affects many different areas, but some testers only check one area. They find one weakness and come to the wrong conclusion. They don’t realize that weakness may be part of a bigger problem: dyslexia.

It’s like the fable of the blind men who approach an elephant from various directions. The one who discovers the trunk describes the animal very differently than the one who finds the tail, than the one who finds the leg, the tusk, etc.

None of them “see” that what they found is just one part of a bigger thing, an elephant.

<---


Mengenali, memahami dan menghayati disleksik disekeliling kita!! April 15, 2016 12:17

Ramai orang anggap disleksia hanyalah masalah membaca, mengeja dan menulis. Sebenarnya, disleksia jauh lebih dari itu.

Salah satu simtom adalah pengurusan masa adalah amat sukar untuk ramai disleksik. Mereka panik atau marah bila masa semakin singkat untuk habiskan sesuatu tugas atau bila perlu pergi untuk temujanji.

(Bukan semua orang yang tidak pandai menguruskan masa disleksik tapi ramai disleksik menghadapi masalah menguruskan masa)

Ini bukan disebabkan mereka malas, tidak prihatin atau tidak peduli. Disleksik adalah pemikir otak kanan jadi mereka sentiasa fokus pada masa ni sahaja, masa lepas dan masa depan adalah lebih untuk pemikir otak kiri.

Seorang disleksik tidak cenderung untuk melihat kehidupan mereka dengan cara yang sistematik. Mereka sering dipanggil "tidak fokus" atau "mudah terganggu". Sebenarnya, disleksik mempunyai masalah dengan pengurusan masa kerana kelebihan disleksik itu sendiri!!`

1) Disleksik sentiasa beri 100% kepada anda

Disleksik sangat fokus pada sesuatu masa dan jika mereka menghabiskan masa dengan anda - mereka akan beri 100% kepada anda. Mereka mungkin kelihatan terganggu kerana fikiran mereka boleh melonjakkan ke idea2 baru atau tangen lain semasa anda berbual kerana perbualan mencetuskan pemikiran baru dan menarik bagi mereka, tetapi mereka tetap bersama kamu. Mereka juga boleh mempunyai kesukaran menarik diri untuk membuat tugas lain dan juga sanggup membatalkan segala-galanya untuk menghabiskan masa dengan anda.

2) Disleksik sangat intuitif dan empati

Disleksik juga intuitif, sangat empati dan suka kaunseling orang lain. Mereka mempunyai keinginan untuk menyelesaikan masalah bersama-sama dan sering membantu orang lain kerana ia membuatkan mereka berasa seimbang dan gembira. Mereka lebih cenderung memahami emosi orang lain dan mereka boleh melakukan apa sahaja untuk membantu jika mereka fikir ia adalah penting.

3) Disleksik sentiasa suka bertukar idea

Bila beberapa disleksik bertemu perbualan akan menjadi penuh dengan pelbagai idea dan ketawa. Dalam keseronokan ini, mereka mungkin lupa pada ‘masa’.

4) Disleksik suka bantu orang lebih dari apa yang diperlukan

Disleksik akan tenggelam dalam penyelesaian masalah isu dan mengalami kesukaran untuk berhenti. Kita boleh tahu kita bercakap kepada pemikir otak kanan apabila mereka membantu anda apabila anda di kedai, organisasi, pejabat kerajaan, dan lain-lain. Mereka akan terus datang dengan idea2 lain dan mahu memastikan anda tahu semua aspek daripada "gambar besar" - orang untuk dihubungi, syarat2 untuk disemak, nombor telefon, dalam kata lain - mereka tidak boleh berhenti! – Walaupun ini mungkin menggangu / mengabaikan kerja mereka sendiri.

5) Disleksik sangat kreatif dan cenderung jadi ‘perfectionist’

Disleksik cenderung untuk menjadi ‘perfectionists’ dan sibuk dalam beberapa bahagian kerja atau projek mereka. Mereka tidak boleh progress sehingga projek yang mereka bayangkan menjadi nyata. Masa dan jadual akan lari dan mereka selalunya terlepas tarikh akhir. Individu disleksik dilabel sebagai pembuang masa, tidak teratur, tidak pandai mengurus masa atau mampu kekal fokus.

Sebenarnya, seorang disleksik imaginasi dan tahap kreatifnya adalah tinggi. Dalam erti kata lain ‘out of the box thinkers’. Hasil kerja mereka, secara amnya sangat baik, inovatif dan lebih daripada apa yang diharapkan!!

Ramai disleksik rasa kecewa bila orang disekeliling mereka tidak memahami mereka untuk diberi lebih masa selesaikan tugas mereka. Disleksik berada dalam zon masa "sekarang" dan tidak menyedari masa membuatkan mereka sering dilihat seolah-olah berada dalam "dunia sendiri" mereka.

Oleh itu, bersabarlah dengan disleksik dan pemikir otak kanan dalam hidup anda, memberi mereka confidence dan sentiasa beri sokongan dan galakkan untuk mereka terus kreatif dan bantu orang lain!!


2 tip untuk mengajar menulis dan mengeja December 18, 2015 11:11

 

 

Jika anak lemah dalam ejaan atau sedang belajar menulis, biar anak menulis tanpa ditegur ejaannya. Ini akan berikan anak keyakinan untuk mengeluarkan ide2nya tanpa rasa takut salah. The objective is to make his thoughts written down on paper. Kalau disuruh membuat pembetulan anak akan kecewa dan cepat naik marah. Ini untuk permulaan sahaja lepas beberapa sesi menulis we can start correcting it as we go along.

Tip 1 – Guna buku Skrap

Langkah mengajar anak menulis meggunakan buku skrap:

1) Anak melukis mengikut topiknya cth Rumah saya, Kawan Saya

2) Menulis tarikh dan hari setiap kali (wajib), ini secara aotumatik mengajar anak mengeja hari dan memahami tarikh.

3) Pilih beberapa perkataan yg dia boleh menulis, cth namanya, ahli yang duduk dirumah, warna rumah, kereta;

4) Minta anak untuk menulis huruf pertama dan terakhir bagi perkataan yang sukar, ini mudah untuk anak baru belajar menulis. Bunyi awal dan akhir menggunakan foniks.

5) Bila anak dah ada keyakinan untuk tulis banyak perkataan bantu anak untuk membuat ayat pendek, cthnya rumah saya biru, saya ada tiga kereta.

Tip 2 – Gunakan papan lazy ‘8’

Satu alat yang dapat membantu anak belajar menulis dan mengeja adalah Papan Lazy ‘8’. Ia mengajar anak untuk membentuk dan menulis dengan betul dan dalam turutan yang betul.

Kanak2 boleh belajar menulis melalui beberapa peringkat mengikut kelajuan mereka sendiri. Belajar menulis mengambil masa!


LINUS!!! November 2, 2015 19:57

Pendidikan dinegara kita sudah kian berubah. Kalau dulu tak perlu masuk tadika boleh masuk sekolah terus...tapi sekarang sekolah dah berbeza. Bila anak2 masuk sekolah darjah 1 anak harus sudah tahu membaca, ,mengeja dan mengira.....

Kalau anak masih tidak boleh mengenal huruf umur 5 tahun, dan umur 6 tahun masih menghadapi masalah membaca dan mengeja, ibubapa harus ambil tindakan SEGERA!! Kita tidak boleh berharap sepenuhnya atau mengadu kepada guru tadika atau sekolah untuk membantu anak jika anak ketinggalan.

Anak adalah seumpama pokok yang perlu disiram air dan dibaja. Tugas ibu bapa adalah memastikan anak sentiasa diberi didikan dirumah manakala guru memberi tunjuk ajar dalam perkembangan dari segi pendidikan dan intelektual. Cikgu memberi baja, ibu bapa perlu menyiram air. Bolehkah pokok bergantung sepenuhnya pada baja sahaja?

Cuba fikirkan dari sudut anak kita pula, kalau anak masih tidak boleh membaca bila masuk darjah 1, anak akan hilang fokus dalam kelas kerana tidak boleh mengikuti pelajaran. Tambah pula, dengan suasana bising, displin sekolah yang baru dan mencari kawan menyebabkan anak jadi stress!

Setiap anak menzahirkan stress cara berbeza, ada anak yang:
1) Menangis bila nak ke sekolah,
2) Selalu cari alasan, sakit perut dan sbgnya
3) Jadi pendiam
4) Suka menjerit untuk perkara2 kecil
5) bermain dalam kelas

Saya cuma ingin menekankan pada ibubapa untuk tidak menjadi defensif sekiranya anak ada masalah dalam pembelajaran. It is never too late to seek help. Jangan salahkan mana pihak, kita mengenal anak kita yang terbaik. Sekiranya menghadapi sebarang masalah dengan cara untuk mengatasi masalah 4M atau LINUS boleh hubungi Pn Arva (Dyslexia Tutor) 03-78865152 atau pm.


Perbezaan antara Psikologi Klinikal dan PSIKOLOGI PENDIDIKAN September 30, 2015 10:01

Bagi kebanyakan ibu bapa, mencari tempat untuk menghantar anak mereka bagi masalah pembelajaran adalah satu tugas yang agak rumit dan mencabar.

Bagaimana anda tahu di mana untuk menghantar anak anda? Saya sering ditanya soalan-soalan berikut:

a) Adakah ahli psikologi pendidikan hanya menangani perkara-perkara Pendidikan?
b) Ramai ahli psikologi klinikal bekerja dengan kanak-kanak , adakah mereka melakukan perkara yang sama sebagai Pakar Psikologi Pendidikan?

c)Apakah perbezaan di antara seorang ahli psikologi pendidikan dan psikologi klinkal?

Dalam kata yang lebih mudah, perbezaan adalah seperti berikut:

Pakar PSIKOLOGI PENDIDIKAN bekerja dengan kanak-kanak di antara umur 2 tahun - 21 tahun dan terlibat dalam semua aspek psikologi (penilaian dan terapi).

Pakar PSIKOLOGI PENDIDIKAN fokus pada:

a) Pelajar
b) Cikgu
c) persekitaraan pelajaran dan proses pembelajaran (IEP)
d) bahan bantu mengajar

 

Menurut Anel Annandale, psikologi klinikal pula berurusan dgn bentuk masalah yg agak serius seperti tekanan psikologi atau psikopatologi seperti kemurungan, gangguan makan, skizofrenia, dan lain-lain.

Jadi, Pakar PSIKOLOGI PENDIDIKAN tidak hanya menangani perkara-perkara pendidikan seperti penilaian, nasihat mengenai hal ehwal akademik dan rujukan kpd sekolah2 yg sesuai dan lain-lain, tetapi juga menjalankan:

i) terapi individu
ii) terapi berkumpulan; dan

iii) terapi keluarga dan bimbingan ibu bapa.

Bantuan seorang ahli PSIKOLOGI PENDIDIKAN biasanya digunakan untuk membantu kanak2 berurusan dgn:

a) perubahan struktur keluarga seperti perceraian, kematian atau kelahiran atau penerimaan saudara baru;
b) pengenalan kepada ibu bapa yg sebelum ini tidak ada atau tidak diketahui;
c) trauma seperti samun, kecurian atau kematian ibu bapa;
d) pengubahsuaian tingkah laku seperti cepat naik marah, persaingan adik-beradik dan tingkah laku anti-sosial.
e) sosialisasi utk kanak2 yg kurang kemahiran sosial, kanak2 yg mempunyai harga diri rendah atau bantuan tambahan dlm pembelajaran.

 

Sekiranya seorang Pakar PSIKOLOGI PENDIDIKAN mengesyaki bahawa seorang kanak2 yg mengalami masalah yg serius atau patologi (seperti skizofrenia, kemurungan, gangguan makan) ia adalah lebih sesuai dan beretika utk merujuk kanak2 kpd seorang ahli psikologi klinikal dan pada masa yang sama, ia akan menjadi lebih sesuai utk seorang ahli psikologi klinikal utk merujuk kesulitan mengenai pembangunan, pendidikan dan pembelajaran kpd Pakar PSIKOLOGI PENDIDIKAN.

Pakar PSIKOLOGI PENDIDIKAN tidak memberi pandangan dan nasihat berdasarkan pengalaman sahaja tetapi berdasarkan kaji selidik yang dibuat oleh pakar2 psikologi.

Sekiranya anda perlukan nasihat Pakar PSIKOLOGI PENDIDIKAN kami, sila hubungi EP Arva Abbas, MEd Education Psychology, UM yang mempunyai pengalaman dalam bidang pendidikan khas khususnya dyslexia dan pelajar LINUS selama 9 tahun.

Jika ingin hubungi EP Arva sila email kepada smbeducation52@gmail.com atau talipon 03-78865152 untuk membuat temujanji. 

 


Diskalkulia Checklist June 27, 2015 17:10

 

Checklist diskalkulia utk cg2 pra-sekolah

Ramai org mengenal disleksia ttp masih tidak ada byk fokus terhadap diskalkulia. Kemungkinan besar anak2 yg mempunyai diskalkulia juga mempunyai ciri-ciri disleksia. Namun, sekiranya anak disleksik tidak semestinya dia ada diskalkulia juga.

Apa itu diskalkulia? Diskalkulia adalah masalah dalam pembelajaran matematik.

Sama seperti disleksia semakin awal anak kita dikenalpasti diskalkulia dan intervensi awal diambil semakin cerah masa hadapan anak murid kita utk mengatasi diskalkulia.

Utk anak2 berumur 5-6 thn apa tanda-tanda awal mengenal anak murid mungkin menghadapi masalah pembelajaran matematik (diskalkulia)?

a) Anak tidak faham konsep nombor – cthnya, bila kita minta anak bawa kotak yang ada 4 biji bola dia tidak faham dan bawa kotak yang salah.

b) Anak tidak dapat ingat nombor – cthnya anak tidak dapat ingat nombor telefon rumahnya.

c) Anak ada masalah dengan susunan – cthnya bila kita minta anak susun mainan mengikut saiz, warna atau bentuk, anak menghadapi masalah membuatnya.

d) Anak tidak dapat mengenal masa dengan tepat – Cthnya kalau kita bagitahu anak murid, waktu belajar untuk 10 minit dia tidak faham dan mula tanya bila waktu belajar tamat selepas 1-2 minit sahaja.


JOM MAIN! 5 GAMES AT HOME (PART 2) June 24, 2015 11:34

3) Bermain Puzzle

Bermain puzzle merupakan kegiatan yang sangat disukai oleh anak2 and can be a challange for them.....dgn bermain puzzle anak2 akan melatih daya imaginasi dan kreatif utk membentuk sebuah gambar dr pecahan2 gambar..... selain tu, ada juga puzzle2 yg membentuk huruf2 abjad sehingga melatih pengetahuan anak2 ttg huruf.

4) Meloncat (skipping)

Selalunya kanak2 disleksia tidak suka untuk meloncat (skipping) krn mrk mengalami kesukaran menyesuaikan diri dgn masa lompatan....dapatkan tali skipping untuk anak anda dan membantu mereka berlatih di rumah....ini akan membantu mereka membina stamina mrk dn jg kordinasi tangan & kaki krn anak2 disleksia cenderung letih dgn lebih mudah dan menguatkan kordinasi tgn & kaki.

5) Permainan Kad

Permainan kad adalah salah satu alat pembelajaran yang terbaik yang pernah dicipta......permainan kad menyeronokkan dan pada masa yang sama terdapat banyak kemahiran yang diperlukan untuk bermain kad yg anak2 perlukan......permainan boleh dimain dgn keluarga atau rakan2 spy pada mulanya kanak2 dgn masalah pasti menang. wink emoticon
.
Menyusun dan memberi kad amat sesuai utk membantu anak2 menggunakan tangan mereka dgn lbh baik.....permainan pertama dpt dijelaskan secara peribadi supaya kanak2 disleksik faham cara mainan.

Menajamkan memori, peregerakkan mata, urutan idea, bercakap, berfikir, bergaul bersama-sama dgn org lain, memahami jumlah - kesemua ini akan bertambah baik melalui penggunaan berterusan bermain kad!!!

JOM MAIN!!!


JOM MAIN! 5 GAMES AT HOME (PART 1) June 22, 2015 09:59

 

Rumah blh jadi bilik darjah yg best utk anak2 kita tp parents tidak perlu jd cg pd mrk. Permainan keluarga (family games) merupakan salah satu cara terbaik utk membantu anak2 disleksia. Selalunya anak2 disleksik tdk bermain dgn org lain krn mrk berasa rendah diri. Keluarga blh membantu mereka bermain spy mereka blh mula merasakan mrk yakin utk bermain dgn rakan2.

1) Permainan Bola

Anak anda mungkin mengelak bermain permainan bola krn terlalu sukar utk melontar atau menangkap bola.....ttp permainan inilah exactly what they need.....Ia mengajar anak kordinasi mata dan tangan dan jg timing.

Jadi bermain dgn anak anda sendiri, secara peribadi di halaman belakang rumah, sehingga dia yakin utk keluar di taman permainan dgn org lain. Mungkin ada seorang abang atau kakak yg blh mengambil projek membantu dgn permainan bola.

2) Permainan Maze

Maze? Everyone know maze, right!? Sebuah permainan dalam jalan sempit dan berbelok-belok (winding) and sometimes merupakan jalan buntu atau jalan yg mempunyai halangan. Jika anak2 bingung..... kita beri motivasi agar mencari exit.....kerana game ni dapat merangsang the child’s imagination and logical thinking.


Parents checklist June 17, 2015 17:47

 

Hari ni ajar esok lupa

suka melukis siang mlm..

bila masa belajar ..taknak pulak nak membaca

tulis terbalik..baca pun slow...

sekolah semua mata/pelajrn tak lulus

TAPI.... anak saya pintar..kerja2 rumah ok dia boleh buat, bantu saya kat rumah, creative, suka bermain, suka berrcerita ada yg suka menyanyi sampai can buat liriknya sendiri..tapi yg tulis menulis ni yg payah..susah dibuatnya...

when i ask for more selain masalah menulis membaca megira megeja ..hmmm the final answer from all the parents will go “Tak INGAT Lah Pn Arva”...

so i hv a checklist kat bawa ni..tak pandai saya nak attach utk print...can bring this to any dr, psychologist, PDM, senang for parents...tak payah fikir byk.

Dengan adanya checklist ini ibubapa sudah mempunyai struktur spy sesi temubual efektif dan berbaloi.

Dapatkan checklist ini dalam bentuk PDF bila melanggani newletter SMB Education. Sila langgani disini.